Advocaat in de bonus?

Euroknallers, bonusaanbiedingen of hamsterweken: is dit de toekomst voor de advocatuur? Vast niet. Dat het uurtarief een veelbesproken onderwerp op kantoren is, is echter een gegeven. Uit alle onderzoeken blijkt dat uurtje-factuurtje nog steeds het meest gebruikte afrekenmodel is binnen advocatenkantoren, maar ook dat vrijwel alle kantoren daarnaast ook gebruik maken van andere prijsmodellen. Een aantal do’s en don’ts én alternatieven.
 
Don’ts:
- Er van uitgaan dat de prijscompetitie na de crisis wel weer over is. Die blijft.
 
- Zonder meer uw uurtarief verlagen. Zou er één cliënt extra voor u kiezen bij € 200,- per uur i.p.v. € 225,-? - Biedt geen quasi-alternatieven: “ een echtscheiding kost u € 2.000,- tenzij wij er meer dan 10 uur mee bezig zijn; dan berekenen wij u de meer-uren door op basis van ons reguliere uurtarief”?
 
Do’s & enkele alternatieven:
- Zorg voor transparantie en duidelijkheid vooraf, dat is waar uw cliënt meestal om vraagt.
 
- Gaat u werken met alternatieve afrekenmodellen? Pas uw beleid er op aan: vaste prijzen prima, maar stuur (uw medewerkers) dan ook aan op urenbeheersing.
 
- Bied alternatieven: de cliënt heeft graag wat te kiezen.
 
- Gebruik de prijs ook als strategisch instrument: wilt u een bepaald type zaak of cliënt meer of minder graag? U kunt hierin sturen door te variëren in prijs. U doet graag milieuzaken? Ontwikkel bijvoorbeeld een milieu-arrangement.
 
- Denk eens na over een gedifferentieerde pricing: moet een relatieve standaard arbeidszaak hetzelfde kosten als een meer complexe zaak?
 
- Het freemium-model: geef bepaalde zaken (Kennis? Modellen?) cadeau; laat de cliënt betalen voor werkelijk toegevoegde waarde.
 
- Wel eens nagedacht over een abonnementsformule? Werkt uiteraard met name in de zakelijke markt. Tegen een vast bedrag kan een cliënt onbeperkt van uw diensten gebruik maken. Met als groot voordeel dat een cliënt zich veel makkelijker vroegtijdig bij u meldt.