We zijn ons er vaak niet van bewust dat we aan marketing doen

 
Waar is een advocatenkantoor in de praktijk mee bezig als het gaat om marketing? Op welk niveau speelt het zich af en voor welke uitdagingen staat het? Om daar achter te komen interviewen we voor elke nieuwsbrief iemand die verantwoordelijk is voor de marketing van zijn of haar kantoor. Dit keer een interview met Els van Haalen-Koot, kantoordirecteur bij De Kempenaer Advocaten.
 
 
lees het hier als PDF versie 
 
 
Aangenaam. Met wie hebben we het genoegen, en wat doe je bij De Kempenaer Advocaten?
Els van Haalen-Koot, geboren in Nijmegen, getogen in Arnhem en werkzaam als kantoordirecteur. Wat zijn je belangrijkste taken? Op het gebied van bedrijfsvoering zorgen dat alles optimaal functioneert. Alle processen eigenlijk die ervoor moeten zorgen dat de advocaten hun praktijk goed kunnen voeren. Daarnaast zit ik met twee advocaat-partners in het dagelijks bestuur van kantoor en fungeer ik als secretaris voor de en houd ik me ook bezig met externe communicatie (profilering van kantoor, acquisitie en relatiebeheer).
 
Wat voor ‘soort’ kantoor is De Kempenaer Advocaten? Wat bieden jullie aan? Op wie richt het kantoor zich?
Een middelgroot bijna full service kantoor, waarmee ik bedoel dat we advies en rechtsbijstand in de volle breedte aanbieden: voor vrijwel alle aspecten waar onze cliënten mee te maken hebben of krijgen, hebben wij specialistische kennis en ervaring in huis. Ook op bijvoorbeeld rechtsgebieden die steeds minder vaak vertegenwoordigd zijn op de (middel)grote kantoren, zoals bijvoorbeeld sportrecht, strafrecht en personen- en familierecht. We werken voor bedrijven en instellingen, Maar ook voor rechtsbijstands-verzekeringen en particulieren. We richten ons bij deze laatste groep voornamelijk op de betalende klanten.
 
Vul aan: marketing & advocaten……?
Zo vertrouwd als advocaten zijn met de wet, zo onwennig zijn zij dat met marketing. Het woord heeft nog steeds een negatieve lading, hangt nauw samen met ‘iets verkopen’ en dat is niet waar advocaten primair mee bezig willen zijn. Jarenlang was het meer dan voldoende om je werk gewoon goed te doen, dan kwam daar vanzelf nieuw werk uit voort. Maar die tijden zijn voorbij en ook advocaten zullen – of ze het nu leuk vinden of niet – aan de slag moeten om hun dienst op de markt te brengen!
 
De Kempenaer Advocaten is een middelgroot, regionaal kantoor met 26 advocaten. Jullie zeggen op jullie site ‘een eigentijds Arnhems advocatenkantoor met een traditie in vooruitdenken’ te zijn. Verklaar eens?
Tradities zijn belangrijk en geven houvast, zeker als ze goed werken. De kunst is om het goede te behouden en tegelijkertijd een paar stappen vooruit te kijken. Zorgen dat je voorbereid bent op veranderingen in en buiten je organisatie en dat je mee ontwikkelt.
 
Wat houdt De Kempenaer Advocaten vooral bezig als het gaat over marketing?
Een lastige vraag. Net als vele andere advocatenkantoren zijn wij zoekende als het gaat om marketing. We zijn ons er vaak niet van bewust dat ook wij aan marketing doen. De laatste jaren zien wij dat het belangrijk is om je te profileren, een duidelijk en herkenbaar ‘gezicht’ te hebben in de markt. Om te laten zien dat we bestaan, wat we allemaal kunnen doen en voor wie. En het is ook belangrijk dat wij ons onderscheiden van andere advocatenkantoren. We moeten potentiële klanten laten weten waarom ze voor bepaalde kwesties beter bij ons kunnen komen.
 
Wat doen jullie aan marketing?
Onze zichtbaarheid vergroten door o.a. informatie te verspreiden (columns, artikelen, publiceren, etc.) via social media, door seminars te organiseren voor bestaande en potentiële relaties over actuele onderwerpen. Maar we sponsoren daarom ook bepaalde evenementen of (sport)activiteiten en verenigingen en vervullen we neven-activiteiten zoals bestuursfuncties van diverse (netwerk)organisaties. Ook in de privé sfeer proberen we zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld op school, de sportclub en andere vrijetijdsactiviteiten. Ieder kiest iets wat hij of zij leuk vindt om naast ‘het werk’ te doen en wat past. Dat is de meest makkelijke en beste manier om ‘jezelf te verkopen’. We zien dat de meeste nieuwe zaken en nieuwe klanten uit het eigen (net)werk komen.
 
 
Jullie ondersteunen veel initiatieven in Arnhem en omgeving op het gebied van kunst en cultuur, waaronder de mode. Kan je uitleggen waarom jullie daarvoor gekozen hebben?
Toen ik bij De Kempenaer kwam werken had het kantoor behoefte om zich te onderscheiden van anderen en zich sterk te verbinden met iets dat niet voor de hand lag, maar wel met iets dat sterk verbonden is met Arnhem. Vanuit mijn persoonlijke interesse en band werd dat toen Mode! Het leuke is dat van buiten men vooral grote verschillen ziet tussen advocatuur en mode, maar als je verder kijkt, dan zijn er zeker overeenkomsten en als je die eenmaal hebt ontdekt, kun je elkaar versterken. Door de verbinding met mode is een bepaalde manier van denken ontstaan, een creatief proces op gang gebracht dat ons in staat stelt om net even dat beetje extra te bieden en ook een keer aan andere weg te bewandelen dan het bestaande pad.
 
 
Wat is je persoonlijke ambitie, wat zou je nog graag willen doen?
Weer een lastige vraag! Ik houd van het maken van verbindingen. Het aan elkaar knopen van op het eerste oog onlogische schakels. Ik zou ons kantoor nog meer en steviger willen verbinden, door de mensen die bij ons werken te stimuleren zich verder te ontwikkelen waar ze goed in zijn en vooral wat ze leuk vinden om te doen. Ik ben een ‘duwer’ en geen trekker en daarom zie ik het liefst dat mensen zelf in actie komen, aangestoken worden door mijn enthousiasme.
 
 
We kijken even in de glazen bol: hoe ziet de advocatuur er over 10 jaar uit? Wat verandert er vooral? En wat verandert er nooit?
De belangrijkste verandering is volgens mij de digitalisering en automatisering. Daar waar advocaten vroeger blind vertrouwden op hun secretaresse, doen ze dat nu al en straks nog meer op hun smartphone, tablet of pc. Overal en altijd zijn hun relaties en hun praktijk direct beschikbaar. Dit heeft gevolgen voor de bereikbaarheid en de snelheid. De relatie tussen advocaat en cliënt wordt veel directer en daarmee ook persoonlijker. Een verschuiving dus van dossierbeheer naar relatiebeheer. Het gaat niet meer alleen om de juridische kwestie, maar vooral om de klant die volledig kan bouwen en vertrouwen op zijn of haar advocaat.
 
Wat nooit verandert is ‘vertrouwen’. Nu en ook in de toekomst blijft dat waar het in de advocatuur om draait. Zonder vertrouwen over een weer is een zaak én de relatie tussen advocaat en cliënt gedoemd te mislukken.
 
Welke tip of tips heb je voor andere advocatenkantoren?
Motivatie komt van binnenuit, dus werk van binnen naar buiten en laat je niet afleiden of meeslepen door succesverhalen van anderen.
 
Tenslotte: aan wie zou je het stokje willen overgeven: wie zou je graag zien dat we de volgende keer interviewen, naar de marketingaanpak van welk kantoor ben je benieuwd?
BarensKrans of Trip Advocaten