Wat is uw bewijslast?

U kunt wel zeggen dat uw kantoor de beste is. Of het anders doet. Of dat u branchespecialist bent. Of – een lekkere open deur – laagdrempelig bent. Maar waaruit blijkt dat dan, hoe geeft u daar invulling aan?

Is het voor veel kantoren al niet makkelijk om tot een (onderscheidende) positionering te komen, daar invulling aan geven blijkt helemaal lastig. Maar toch zo nodig. Want een positionering kiezen zonder daar verdere invulling aan te geven, dat is als een dader zonder bewijslast. Dat gelooft toch ook niemand?

Eerst maar een voorbeeld uit een andere branche. Een branche, waarin het misschien nog wel moeilijker is om je onderscheidend te positioneren dan de advocatuur: de verzekeringswereld. Een (reis)verzekering is een (reis)verzekering, niet waar? Goed, er kan in de kleine lettertjes nog wat verschil zitten in de buitenland- of wintersportdekking, maar dan houdt het wel op. Hoe zorg je dan toch dat iemand voor jouw merk kiest?

Een mooi voorbeeld vinden wij de aanpak van Europeesche Verzekeringen. Hun positionering is samengevat in de slogan ‘Voor liefhebbers, door liefhebbers’. Kunt u zich voorstellen hoe weinig dit waard is, als ze hier geen verdere invulling aan geven? Dat hebben ze dus wel gedaan.

Bijvoorbeeld door medewerkers te laten vertellen over hun hobby. Zo vertelt directievoorzitter Gerard ten Brincke op de website over zijn sportauto en zijn reizen daarmee. Inclusief een aantal preventietips.

Maar ook door korting aan te bieden op een haal- en brengservice van motoren naar het buitenland. Omdat ze weten dat veel motorrijders er tegen op zien om die reis zelf te maken.

Of door een video met instructies op te nemen, over hoe veilig te manoeuvreren met een boot in lastige omstandigheden. Omdat ze zelf weten hoe lastig dit kan zijn. Kijk zelf maar eens op hun site om te ervaren wat dit doet: https://www.europeesche.nl/voor-liefhebbers

Een goed voorbeeld uit de advocatuur vinden wij Van Zandvoort Legal: dit (kleine) kantoor positioneert zich als een kantoor dat ‘de ondernemer begrijpt’. Nu zullen velen van u dit ook pretenderen… maar hoe maakt u dat waar? Van Zandvoort Legal voert het Juridisch Partner Abonnement; een formule waarin ze daadwerkelijk preventieve dienstverlening aan ondernemers bieden. Tegen transparante, vaste prijzen. Belangrijke vraagstukken van ondernemers staan centraal op hun website; niet de rechtsgebieden. Evenals een aantal praktische tips voor ondernemers. Ze organiseren ‘ondernemersvitamines’; ontbijtbijeenkomsten voor ondernemers over een actueel thema als ‘digitaal zaken doen’. Symbolisch: ze zijn gevestigd in het pand dat voor ondernemend Oss stáát voor ondernemen in Oss.

Kijkt u maar eens op hun site (http://www.zandvoort-legal.nl) en leg er een willekeurige site van een ander advocatenkantoor dat actief is voor ondernemers naast; misschien wel van uw eigen kantoor? Ervaar zelf het verschil. Voor wie zou u kiezen als u ondernemer was?

Wilt ook u werken aan een sterke, onderscheidende positionering? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijke aanpak te bespreken.